Er værnemidler kommet for at blive?

Håndsprit dispensere, afstand afmærkninger, masker og hjemmearbejde? Det er alle initiativer, eller en form for værnemiddel, som vi har brugt for at reducere smitten på arbejdspladser. Spørgsmålet er dog, om nogle af disse nye vaner er kommet for at blive, eller om vi bare bør vende tilbage til normen, inden corona? 

Håndsprit dispensere

På mange arbejdspladser, hvis ikke alle, kan det stærkt anbefales, at beholde håndsprit dispensere, selv når de fleste medarbejdere er vaccineret. Ved at placere håndsprit dispensere ved kaffemaskiner, kantiner og lignende områder, hvor folk samles, kan du reducere smitte af andre sygdomme, herunder forkølelse og influenza. Derved kan du reducere antal sygedage pr. medarbejder. Du kan købe håndsprit dispensere på haandspritdispensere.dk

Masker og afstandsmærker

Selvom masker og afstandsmærker nok har været en effektiv måde at reducere smitten, så er de højst sandsynligt ikke kommet for at blive. Masker er mere generende end andre værnemidler. Derudover er masker ofte noget, som medarbejdere selv skal købe. Det er desuden uvist om masker ændrer vores opførsel ved eksempelvis at få os til at holde tilbage med at tale med kollegaer, når vi har masken på. Denne opførsel bør ikke udvikle sig alt for meget på en arbejdsplads. Hvad angår afstandsmærker, så vil medarbejdere højst sandsynlig begynde ikke at følge dem, så snart de fleste er vaccineret. 

Hjemmearbejde

Det at mange medarbejdere har haft mulighed for at arbejde hjemme, har været en positiv oplevelse for mange. De har bevist over for deres arbejdsgivere, at hjemmearbejde kan være mindst lige så produktivt end at arbejde på kontoret. Derudover har hjemmearbejde måske bidraget til at mange medarbejdere har følt sig mindre stressede, fordi der ofte er mere ro derhjemme end på kontoret. Det kan derfor anbefales at tillade medarbejdere at arbejde hjemmefra engang imellem. Det er dog stadig vigtigt, at sørge for at alle medarbejdere møder ind på kontoret regelmæssigt, fordi dette skaber et bedre sammenhold mellem medarbejderne. For at imødekomme begge behov kan man eksempelvis kræve at alle medarbejdere møder på kontoret 3 dage om ugen, men at de har mulighed for at arbejde hjemmefra de efterfølgende 2 dage.