Sådan sover du bedre om aftenen

Vi ved alle godt, at søvn er vigtigt for vores helbred. Efter en lang og travl dag kan det dog være at tømme tankerne, når man endelig lægger sig til at sove. Vores søvn forstyrres af mange ting og dette påvirker mange aspekter af vores liv. Når vi sover regenererer kroppen sig. Den heler sig og får fornyet energi. Når vi ikke sover nok føler vi os derfor udmattede og glemsomme. Derudover er mangel på søvn også forbundet med et dårligt helbred, herunder hjerte problemer, overvægt og depression. Derfor bør vi ikke undervurdere, hvor vigtigt det er at få nok søvn. 

Det gode er, at der er mange ting, som du selv kan gøre for at sove bedre. Derfor er det ofte ikke nødvendigt med lægebesøg eller medicin. En ting, som du dog bør undersøge er om du har en god seng. Med en god seng vil du kunne sove bedre. Det er især vigtig, at du har en madras eller topmadras, der passer til din krop. Dette kan du få hjælp med hos en sengeforhandler. Derudover kan du følge disse gode tips til at sove bedre. 

Tips til at sove bedre: 

  • Slap af inden du skal sove: Dette kan gøres på forskellige måder. Man kan for eksempel læse en bog, drikke te (uden koffein), meditere eller tage et varmt bad. 
  • Skru ned for skærm tiden: Undgå at bruge for meget tid foran skærme ca. en time inden, at du skal sove. Dette gælder både TV, computer og mobiltelefoner. Skærmenes lys gør det svære for os at falde i søvn. 
  • Sov ca. samtidig hver dag: Ved at gå i seng ca. samtidig hver dag registrerer kroppen, at det er tid til at sove og derved vil det være nemmere at falde i søvn. 
  • Dyrk motion: At dyrke motion i løbet af dagen gør det faktisk nemmere at falde i søvn om aftenen. Det er dog ikke en god idé at dyrke intensiv motion lige inden, at man går i seng. 
  • Spis 2-3 timer inden sengetid: Når du har spist aftensmad skal kroppen have tid til at fordøje maden. Derfor bør du spise ca. 2-3 timer inden sengetid.  
  • Prioriter din søvn: Et af de største problemer med manglende søvn er, at vi ikke prioriterer vores søvn. Derfor er det vigtigt, at du vælger at prioritere din søvn. Dvs. at du vælger at følge din sengetid, uanset hvor travlt du har det.